preloader

FATCA

Шановні клієнти! 

Звертаємо Вашу увагу на те, що Україною була досягнута домовленість з урядом США, внаслідок якого положення Закону США «Про податкові вимоги до зарубіжних рахунків» (FATCA) почали застосовуватися до фінансових інститутів України.

 

FATCA спрямована на протидію ухиленню від сплати податків американськими платниками податків, які володіють банківськими рахунками, відкритими в іноземних фінансових інститутах.

 

FATCA вимагає від фінансових інститутів-нерезидентів ідентифікації платників податків США, що володіють безпосередньо або опосередковано певними фінансовими рахунками, і передачі відповідної інформації в Податкову службу США (IRS).

 

Об’єктами контролю в рамках FATCA є відкриті в АТ «Сенс Банк» (далі - Банк)  платниками податків США банківські рахунки. В рамках виконання вимог FATCA Банк зобов’язаний здійснювати належну перевірку всіх Клієнтів, які відкривають банківські рахунки, що може викликати необхідність надання клієнтами Банку додаткових форм документів  та заповнення розробленої Банком Форми самосертифікації для визначення статусу платника податків США. Банк направляє в Державну податкову службу України інформацію про такі рахунки, які далі передаються в Податкову службу США.

 

З огляду на викладене, Банк ідентифікує своїх клієнтів на приналежність до податкових резидентів США, і з цією метою перевіряє їх на відповідність таким критеріям і ознакам віднесення Клієнтів АТ «Сенс Банк» до податкових резидентів США.

 

Фізичні особи та індивідуальні підприємці визнаються податковими резидентами США, якщо виконується одна з таких умов:

  • фізична особа є громадянином США;
  • фізична особа має дозвіл на постійне перебування в США (картка постійного жителя (форма I-551 («Green Card»);
  • фізична особа відповідає критеріям «суттєвого перебування», а саме: фізична особа визнається податковим резидентом США, якщо вона перебувала на території США не менше 31 дня протягом поточного календарного року і не менше 183 днів протягом 3 років, включаючи поточний рік і два попередні роки. При цьому сума днів, протягом яких фізична особа була присутня на території США в поточному році, а також двох попередніх роках, розраховується за таким принципом:
  • Всі дні проведені в США в поточному році;
  • 1/3 днів, проведених в США в минулому році;
  • 1/6 днів, проведених в США в позаминулому році.
  • При цьому податковими резидентами США не визнаються вчителі, студенти, стажери, тимчасово присутні на території США на підставі віз категорії F, J, M або Q.

 

Ознаки можливого американського податкового резидента:

  • місце народження в США;
  • адреса резидента в США;
  • поштова адресу в США (в тому числі поштова скринька);
  • телефонний номер США;
  • постійно діючі інструкції по платежах певних сум в США;
  • довіреність, видана особі з адресою в США;
  • право підпису, видане особі з адресою в США;
  • Способи отримання інформації з метою віднесення Клієнтів до категорії іноземних платників податків.

 

Банк має право використовувати будь-які доступні на законних підставах способи отримання інформації з метою визначення статусу Клієнта як іноземного платника податків, в тому числі, такі як:

  • Письмові та усні запитання / запити Клієнту;
  • Заповнення Клієнтом форми, що підтверджує / спростовує можливість віднесення Клієнта до категорії іноземного платника податків: форми документів Служби внутрішніх доходів США (IRS), які використовуються з метою виконання вимог FATCA (W-9, W-8BEN, W-8BEN-E, W-8 IMY, W-8 EXP, W-8 ECI);
  • Заповнення розробленої Банком Форми самосертифікації для визначення статусу платника податків;
  • Аналіз інформації про клієнта з доступних Банку джерел.

У разі якщо Ви є податковим резидентом США, Банк зобов’язаний включити інформацію про Вас в щорічний звіт, який буде передаватися в податкові органи України та США.

 

У разі якщо Ви є податковим резидентом США та / або отримуєте дохід з США і не маєте наміру дотримуватися вимог податкового законодавства США (FATCA) - Банком кореспондентом може бути утримано 30% податків від доходів, отриманих з джерела в США, а також з будь-яких транзитних платежів.

 

Додаткову інформацію про вимоги Закону США «Про податкові вимоги до зарубіжних рахунках» Ви можете отримати на сайті Податкового управління США (http://www.irs.gov).

 

З метою визначення на приналежність до податкових резидентів США, та якщо ви є юридичною особою-клієнтом Банку просимо Вас заповнити форму «Форма самосертифікації для визначення статусу іноземця (платника податків) та/або одну з форм (W-9, W-8BEN, W-8BEN-E, W-8 IMY, W-8 EXP, W-8 ECI) Служби внутрішніх доходів США (IRS) англійською мовою.

 

Для Вашої зручності докладаємо можливий перелік ознак наявності/відсутності податкового резидентства США та відповідну форму податкового сертифіката, який необхідно заповнити:

Форма заповнення

Хто заповнює

Підтверджує

Що має містити

W-9

Клієнти зі статусом «Податковий резидент США»

Наявність податкового резидентства в США

- Ім’я / найменування;

- Ідентифікаційний номер платника податків США - Tax Identification Number (TIN);

- Дату і підпис

W-8 BEN-E

Клієнти зі статусом «Не податковий резидент CША»

Відсутність податкового резидентства США для бенефіціарних власників - юридичних осіб

- Ім’я / найменування

- Адресу постійної реєстрації;

- Ідентифікаційний номер платника податків США – Tax Identification Number (TIN);

- Підтвердження, що підписант форми, не є громадянином США (для фізичних осіб)

W-8 BEN

Клієнти зі статусом «Не податковий резидент CША»

Відсутність податкового резидентства США для бенефіціарних власників - фізичних осіб

- Підтвердження країни реєстрації та / або податкового резидентства (для юридичних осіб);

- Класифікацію юридичної особи;

- FATCA-статус;

- Іншу інформацію, зазначену у формі;

- Дату і підпис

W-8 IMY

Клієнти зі статусом

«Податковий резидент CША»

Наявність податкового статусу іноземної особи в якості посередника або американської філії такої компанії

- Найменування та адреса постійної реєстрації;

- Країна, в рамках законодавства якої створена і зареєстрована компанія;

- Тип компанії для податкових цілей;

- FATCA-статус;

- GIIN;

- Сертифікат, що підтверджує, що стосовно рахунків, зазначених в заяві про утримання посередник не діє в якості власника;

- Сертифікат кваліфікованого посередника, що підтверджує, що посередник діє в якості кваліфікованого посередника щодо рахунків, зазначених в заяві про утримання;

- Заява про утримання для фінансових інститутів, що беруть участь;

- Заява про утримання для резидентів підконтрольних територій;

- Заява про утримання для неамериканських нефінансових компаній;

- Заява про утримання щодо виняткових бенефіціарів власників для фінансових інститутів, що не беруть участь які отримують платежі від одного або декількох виняткових бенефіціарних власників;

- Будь-яка інша інформація

W-8 EXP

Клієнти зі статусом «Звільнена особа»

Наявність статусу іноземної особи як організації, що звільнена від вимог FATCA

- Найменування;

- Адреса;

- FATCA-статус;

- Будь-яка інша інформація

- положення про те, що особа, яка підписала цю форму, несе відповідальність згідно з законом США

W-8 ECI

Клієнти зі статусом «Звільнена особа»

Наявність доходу, безпосередньо пов’язаного із здійсненням торгівельної або комерційної діяльності в США, яка звільнена від вимог FATCA

- Ім’я / найменування;

- Адресу;

- Ідентифікаційний номер платника податків США – Tax Identification Number (TIN);

- Положення про те, що особа, яка підписала цю форму, несе відповідальність згідно з законодавством США

Питання та відповіді

Чи необхідно заповнювати нову форму, якщо в мене є раніше заповнена форма?

Якщо раніше вже була заповнена відповідна форма самосертифікації, її шаблон відповідає чинному (на сайті – https://www.irs.gov/pub/irs-pdf ) від дати заповнення не минуло 3 роки, а інформація у формі не змінилася, тоді  можна надати Банку таку форму, а не заповнювати нову.

яких випадках фінансова компанія (не кредитна спілка та не страхова компанія) зобов’язана зареєструватися в базі Служби внутрішніх доходів США (IRS) та отримати спеціальний реєстраційний номер (код GIIN)?

Підпунктом 14.1.257-1 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу, серед іншого, визначено, що фінансовий агент – банк або небанківська фінансова установа, які відповідно до вимог Податкового кодексу та інших актів законодавства зобов’язані подавати звіт про підзвітні рахунки центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та нести відповідальність за порушення покладених на них обов’язків у порядку, встановленому законодавством. Регулятори ринків фінансових послуг у межах повноважень, визначених статтею 21 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», встановлюють переліки небанківських фінансових установ, які зобов’язані виконувати обов’язки фінансових агентів відповідно до вимог міжнародних договорів, що містять положення про обмін інформацією для податкових цілей, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, або укладених на їх підставі міжвідомчих договорів.

Правління Національного банку Постановою № 96 від 7 липня 2020 р. затвердило Перелік небанківських фінансових установ, які зобов’язані виконувати обов’язки фінансових агентів відповідно до міжнародних договорів про обмін інформацією, до якого включено кредитні спілки та страхові компанії, що здійснюють страхування життя.

З огляду на вищевикладене, на думку Національного банку, Угода FATCA та законодавство України не вимагають від інших фінансових установ, окрім кредитних спілок та страховиків зі страхування життя, виконувати обов’язки фінансових агентів, зокрема щодо реєстрації в Службі внутрішніх доходів США (IRS) та отримання спеціального реєстраційного номера GIIN.

Чи має право банк відмовити клієнту у відкритті рахунка/обмежити обслуговування/розірвати ділові відносини в разі відмови клієнта від заповнення форми W-8BEN-E?

З огляду на вимоги статей 14 та 69 Податкового кодексу й положень Угоди FATCA (зокрема додатка І) для цілей виконання вимог Угоди FATCA під час встановлення/моніторингу ділових відносин банки як фінансові агенти повинні з’ясувати, чи клієнт не підпадає під дію Угоди FATCA. Для цього банки запитують у клієнтів, чи мають вони відношення до США, шляхом надання для заповнення спеціального запитальника/форми самосертифікації, розроблених Службою внутрішніх доходів США (IRS).

Відповідно до підпункту 69.8.2 пункту 69.8 статті 69 Податкового кодексу за наявності у фінансового агента обґрунтованої, документально підтвердженої підозри, що рахунок належить до підзвітних, фінансовий агент зобов’язаний надіслати на адресу власника рахунку запит з вимогою про надання пояснень та інформації, що стосуються підозри. Ненадання власником рахунку протягом 15 календарних днів з дня отримання запиту фінансового агента запитуваної інформації та/або документів чи надання інформації та/або документів, що не спростовують обґрунтованої підозри фінансового агента, є підставою для відмови в подальшому наданні послуг, у тому числі для розірвання договірних відносин з ним. У разі розірвання договірних відносин з власником фінансового рахунку фінансовий агент повертає залишок коштів власнику такого рахунку та не несе відповідальності за спричинені власнику фінансового рахунку збитки, пов’язані з розірванням договірних відносин.

Окрім цього, з огляду на обов’язки суб’єктів первинного фінансового моніторингу (надалі – «СПФМ») та вимог до здійснення належної перевірки, викладених у статтях 8 та 11 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення», банки як СПФМ самостійно визначають у внутрішніх документах з питань фінансового моніторингу порядок здійснення належної перевірки клієнтів.

Чи має право український банк вимагати від клієнта подання форми W-8BEN-E (наприклад, під час відкриття рахунку)? На підставі якого нормативно-правового акту?

Зміни, внесені до Податкового кодексу України через ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA) (надалі – «Угода FATCA»), стосуються обов’язків фінансових агентів щодо визначення підзвітності рахунків клієнтів для цілей міжнародних договорів про обмін інформацією для податкових цілей (зокрема Угоди FATCA) та подання звіту про підзвітні рахунки.

З огляду на статті 14 та 69 Податкового кодексу України та додатка І до Угоди FATCA для цілей виконання вимог Угоди FATCA під час встановлення/моніторингу ділових відносин банки як фінансові агенти повинні з’ясувати, чи клієнт не підпадає під дію Угоди FATCA. Для цього банки запитують у клієнтів та їхніх кінцевих бенефіціарних власників, чи мають вони відношення до США, шляхом надання для заповнення спеціальних запитальників.

Форми (опитувальники, форми самосертифікації), що надають для заповнення банки України клієнтам – власникам рахунків, розроблені Службою внутрішніх доходів США (IRS) для цілей виконання фінансовими установами зобов’язань згідно із Законом FATCA та відповідними міжурядовими угодами, зокрема форма W-8BEN-E – для юридичних осіб, W-8BEN – для фізичних осіб, W9 – для юридичних та фізичних осіб – резидентів США.

Отже, наданий клієнтові банку для заповнення опитувальник не свідчить про те, що такий клієнт підпадає під визначення податкового резидента США чи під дію Угоди FATCA, а лише призначений для з’ясування цих обставин.

Отже, вимоги банку щодо заповнення клієнтами окремого опитувальника зумовлені міжнародними зобов’язаннями України.

Чи впливає на необхідність заповнення форм W-8BEN-E/W9 дата державної реєстрації юридичної особи?

Ні, не впливає.

На що звернути увагу під час заповнення питання 5 частини I форми W-8BEN-E?

У питанні 5 частини I необхідно вибрати статус, що відповідає типу підприємства та країні його реєстрації.

Вибираючи статус, треба врахувати:

  • статуси, що містять абревіатури FFI, можуть бути вибрані лише фінансовими компаніями;
  • статуси, що містять абревіатури NFFE або слово nonfinancial, можуть використовуються лише НЕфінансовими компаніями;
  • статус Active NFFE можуть вибирати юридичні особи (нефінансові компанії), що в анкеті-заяві/опитувальнику зазначили відсутність пасивних доходів (питання в розділі про обмін податковою інформацією);
  • cтатус Passive NFFE можуть вибирати юридичні особи (нефінансові компанії), що в анкеті-заяві/опитувальнику зазначили наявність пасивних доходів (питання в розділі про обмін податковою інформацією).

Нефінансові компанії України НЕ можуть вибирати статуси:

  • Participating FFI;
  • Reporting Model 1 FFI;
  • Direct reporting NFFE.

Нефінансові компанії України можуть вибирати статуси лише з переліку:

  • Excepted nonfinancial group entity. Complete Part XVIII;
  • Excepted nonfinancial start-up company. Complete Part XIX;
  • Excepted nonfinancial entity in liquidation or bankruptcy. Complete Part XX;
  • Nonprofit organization. Complete Part XXII;
  • Publicly traded NFFE or NFFE affiliate of a publicly traded corporation. Complete Part XXIII;
  • Active NFFE. Complete Part XXV;
  • Passive NFFE. Complete Part XXVI.

Зверніть увагу:

  • статус Nonprofit organization. Complete Part XXII – лише для благодійних фондів/організацій, нефінансових неприбуткових організацій;
  • статус Excepted nonfinancial entity in liquidation or bankruptcy. Complete Part XX – лише для нефінансових підприємств-банкрутів або підприємств у стадії ліквідації.

Фінансові компанії України, які НЕ мають коду GIIN, НЕ можуть використовувати статуси:

  • Participating FFI;
  • Reporting Model 1 FFI.

Фінансові компанії України в принципі НЕ можуть використовувати варіанти:

  • Reporting Model 2 FFI;
  • Sponsored FFI. Complete Part IV;
  • Owner-documented FFI. Complete Part X;
  • Nonreporting IGA FFI. Complete Part XII;
  • Territory financial institution. Complete Part XVII.

Юридичні особи, що зареєстровані в Україні та встановлюють ділові стосунки з Банком для відкриття поточних/депозитних рахунків (2600/2650/2604/2610 тощо), НЕ можуть використовувати статуси:

  • Certain investment entities that do not maintain financial accounts. Complete Part IX;
  • Account that is not a financial account.

Якщо у вибраному статусі є приписка «complete part …», треба проставити відмітки/заповнити відповідну частину форми.

На що звернути увагу під час заповнення питання 4 частини I форми W-8BEN-E?

У питанні 4 частини I необхідно вибрати лише один статус, що відповідає формі власності та оргструктурі підприємства.

Для підприємств України можливо використовувати лише 3 статуси:

  • Corporation – для ТОВ, ПАТ, ПрАТ, ПП;
  • Tax-exempt organization – для типу клієнта: недержавний пенсійний фонд, кредитна спілка, фондова біржа, громадська організація, релігійна організація, благодійна організація;
  • Private Foundation – для приватних фондів.

На що звернути увагу під час заповнення форм W-8BEN/W-8BEN-E/W9?

Форму W-8BEN-E/W-8BEN/W9 має бути заповнено за клієнтом – юридичною особою/ФОП, що проходить процес ідентифікації/актуалізації, а не за його власником/КБВ/американським представником/американською довіреною особою.

Форму має бути заповнено англійською мовою.

Шаблон форми не можна перекладати.

Шаблони форм можна використовувати тільки із сайту IRS США:

W-9 – https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw9.pdf

W-8BEN – https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8ben.pdf

W-8BEN-E – https://www.irs.gov/pub/irs-pdf/fw8bene.pdf

На формі W-9 завжди має бути зазначено TIN (ідентифікаційний номер платника податків),

на формі W-8BEN/W-8BEN-E TIN може бути відсутній.

Форми мають бути завірені/підписані клієнтом (особою, що має право першого підпису в Банку, а НЕ американським власником/КБВ юридичної особи) – підпис і дата.

Надана інформація у формі самосертифікації FATCA та анкеті-заяві/опитувальнику на подібні питання повинна збігатися (назва/П.І.Б. клієнта, адреса клієнта, код за ЄДРПОУ/ІПН, інформація щодо наявності пасивного доходу компанії тощо).

Чи може Банк допомоги клієнту в заповненні форми FATCA?

Будь-які поради/підказки з боку Банку щодо заповнення форм може бути витлумачено як допомогу в ухиленні від американського оподаткування (не потрапляння до звіту IRS клієнтів з підзвітними рахунками)

Також, враховуючи, що визначення податкового статусу клієнта є частиною процесу ідентифікації/актуалізації даних у рамках запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, посадовим особам Банку заборонено використовувати свої знання для сприяння клієнтам уникати процедур їх належного вивчення.

Чи можливо відкрити рахунок, пройти ідентифікацію або актуалізацію даних без надання форми самосертифікації FATCA?

Якщо в опитувальнику було зазначено ознаки податкових резидентів США, то надання форми є обов’язковим. Відсутність належним чином заповненої форми самосертифікації FATCA є підставою для відмови від встановлення/розірвання ділових відносин з клієнтом та/або відкриття йому рахунку через неможливість успішного завершення процесу ідентифікації/актуалізації даних.

Чому мене просять надати форму самосертифікації FATCA/податкову інформацію?

Для встановлення ділових відносин з Банком/відкриття поточного рахунку кожен клієнт проходить процес ідентифікації даних. Питання щодо визначення статусу податкового резидентства клієнта є складовою частиною загального процесу належного вивчення клієнта.

Якщо в анкеті-заяві/опитувальнику було зазначено ознаки податкових резидентів США, то в рамках процесу ідентифікації необхідно надати форму самосертифікації FATCA, що є специфічним документом для визначення податкового статусу клієнта та ухвалення Банком рішення, включати чи НЕ включати інформацію про клієнта до звіту в податковий орган США (Internal Revenue Service, IRS).

Банк зобов’язаний отримувати податкову інформацію резидентів США згідно з Угодою між Урядом України та Урядом США для поліпшення виконання податкових правил і застосування положень Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA).